Wat te doen met verkeerd geleverde producten?

Van een webwinkel kreeg ik een pakket met daarop mijn adres. Bij opening bleek de doos spullen voor een ander te bevatten, inclusief bestelbon en contactgegevens van die ander.
Ik heb de webwinkel op de hoogte gesteld, en zij willen graag dat ik de doos terugstuur via een pakketpunt. Dat kost mij echter zeer veel moeite (grote, zware doos, pakketpunt ver weg; ik moet een auto zien te regelen om het voor elkaar te krijgen).
Dus ik heb aangegeven dat ik hun fout niet zomaar ga oplossen.
Ze konden mij niet op een of andere manier compenseren. En daar is het gestrand.
Spullen zijn in december 2017 geleverd, en ik fungeer sindsdien als opslagruimte blijkbaar.
Hoe kom ik er nou weer vanaf??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
fremar
6 jaar geleden
contact opnemen met persoon voor wie ze echt bestemd zijn,die kan de webwinkel in gebreke stellen voor niet geleverde producten?
Amadea
6 jaar geleden
Misschien is een optie dat je nog iets bestelt bij die webwinkel en dan afspreekt dat wanneer dat bezorgd wordt de chauffeur dat andere pakket mee terugneemt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij pakketvervoerders (DHL, UPS e.d.) kun je ook afspreken dat zij het pakket bij jou thuis op komen halen. Spreek met de webshop af dat je het op die manier wilt doen en dat zij de kosten dragen. Het is tenslotte hun fout, niet die van jou.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wegflikkeren die doos. Grapje natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ga de voorgestelde brief schrijven!
Heb er nu echt genoeg van, en dan kan ik die spullen over een maand gewoon naar de kringloop doen (geloof er niets van dat deze (grote) webwinkel er enig moeite in wil steken om de spullen terug te krijgen). Bedankt!

Antwoorden (1)

Je mag er vanuit gaan dat degene voor wie de producten bestemd waren inmiddels wel vervangende artikelen heeft ontvangen of de koopovereenkomst heeft ontbonden.

Als een bedrijf ongevraagd spullen bij je aflevert, zullen ze die ook weer moeten komen ophalen. Dat lijkt mij een redelijk uitgangspunt. Ik zou de webwinkel een brief sturen met de mededeling dat je in december ongevraagd artikelen van ze hebt ontvangen die ze, binnen een termijn van 1 maand, kunnen (laten) ophalen op een in overleg te bepalen datum en tijdstip. In de brief vraag je tevens om een schriftelijke reactie binnen een bepaalde termijn, bijvoorbeeld drie weken. Ook vermeld je dat jij je, vanaf die datum, niet langer verantwoordelijk acht voor de ongevraagd toegestuurde producten en ze door derden (b.v. een kringloopwinkel) zult laten ophalen.

Door zo'n brief te verzenden ligt het initiatief niet langer bij jou, maar bij de webshop. En zo hoort het ook! Het ongevraagd toesturen van artikelen is bij wet verboden, terwijl de kosten voor terugzending altijd voor rekening komen van het bedrijf dat het product verzond.
Pieter2011
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ga de voorgestelde brief schrijven!
Heb er nu echt genoeg van, en dan kan ik die spullen over een maand gewoon naar de kringloop doen (geloof er niets van dat deze (grote) webwinkel er enig moeite in wil steken om de spullen terug te krijgen). Bedankt!
Pieter2011
6 jaar geleden
Ben heel benieuwd hoe het afloopt! Dat hangt waarschijnlijk ook af van de waarde van het pakket. Wellicht handig om in de brief te vermelden waarom je het niet zelf naar het pakketpunt kunt brengen. Ik hoop dat je geen problemen krijgt als je in de toekomst iets bij die webshop mocht bestellen. Hoe dan ook, het lijkt me de enige manier om ervoor te zorgen dat het niet langer jouw probleem is, maar hun probleem wordt.